lørdag den 9. marts 2013

Austin - mit andet hjem!

Jeg må beklage at der har været lidt stille de sidste par dage - Austin tog al min tid.

Austin er virkelig en fantastisk by, der er en helt speciel stemning som er virkelig svær at beskrive og jeg har ikke engang taget nogle billeder der rigtig kan.

Jeg kom meget sent i seng tirsdag aften, da jeg havde travlt med tøjvask og blogskrivning. Så jeg gav mig selv lov til at sove længe onsdag morgen. Da jeg var færdig med at sove gik jeg i Whole Foods og købte en skålfuld friske bær, et bæger Brown Cow-yoghurt og en flaske friskpresset juice, som jeg spiste på "torvet" uden for supermarkedet.

Derefter gik jeg en tur i South Austin som er en hip bydel med masser af små secondhand butikker - vinyler, cowboystøvler, gamle nummerplader og alt muligt andet. Der er også fyldt med små restauranter og på de åbne pladser i dette kvarter (og mange andre steder i Austin) står gamle campingvogne og andre vogne der fungerer som mobile køkkener som serverer alverdens specialiteter.

Efter en god gåtur og en bid af texansk kultur, var det pludselig blevet aften (den kommer hurtigt når man sover længe). Jeg gik i Whole Foods og ville egentlig have købt ind til at lave mad i mit eget køkken, men jeg kunne hurtigt konstatere at det ikke var besværet værd, med alle de lækre ting de allerede havde forberedt til mig. Så jeg endte med at købe en burrito. Man vælger selvfølgelig selv hvad man vil have i, ud af 3 forskellige slags burritos, 5 slags bønner, 4 slags ris, 6 slags salsa og masser af salat og grøntsager - og lige ved siden af var der 20 forskellige slags sorbet og gelato som jeg selvfølgelig også skulle smage lidt af.

Godt forspist gik jeg tilbage til hotellet, og hvilede mig en time inden jeg gik på Antone's, et legendarisk spillested i Austin hvor jeg hørte beskidt country/sørøvermusik med Dustin Welch, som jeg snakkede med efterfølgende. Han kendte Poul Krebs og en del andre danskere ret godt, og havde besøgt Samsø i nogle uger for et par år siden - Danmark var selvfølgelig et af hans yndlingssteder på jorden! Derefter spillede King Corduroy blues'et soulmusik - det var også virkelig fedt! Det var alle $7 værd!

Onsdag brugte jeg på at se nogle lidt mere historiske ting i Austin. Blandt andet The Texas State Capital, hvor senatet har hjemme og som da den blev bygget eftersigende skulle være den syvende største bygning i verden (det undrer mig lidt, så stor er den altså ikke). I området omkring var der er en masse skulpturer, som symboliserede Texas' historie og der var sat skilte op der nøje forklarede om de enkelte ting - meget spændende og lærerigt.

Om aftenen gik jeg på Stubb's Bar-B-Q som er et andet legendarisk spillested, og endnu en anbefaling fra svigersvoger Per. Her fik jeg selvfølgelig Texas BBQ, grillet angus og pulled pork med kartoffelmos og coleslaw, samt æbletærte med is til dessert og skyllede det hele ned med en Austin Amber Beer.
Musikken startede kl. 21 med et band der hed Irene & The Silencers, det var, trods navnet, et band bestående af 3 unge fyre der spillede folkrock, i stil med Mumford & Sons uden banjo. Derefter spillede enmandsbandet Henry & The Invisibles funky pop - og han var helt sikkert dygtig til at spille alle de forskellige instrumenter og loope det hele sammen, men det kunne ikke holde min interesse så længe, så jeg forlod Stubb's og gik ned af gaden hvor jeg hørte noget hidsig surf-punk inde fra noget der bedst kan beskrives som et stort skur. Jeg betalte 5 dollars i entré og gik ind i et lokale med en bar i den ene ende og en scene i den anden, hvor der stod 3 drenge på 14-15 år og fyrede den af - det spillede virkelig godt.

Derefter kom nogle lidt ældre fyre og spillede grunge alá Nirvana, og efter at have hørt dem i en halv times tid gik jeg videre til Antone's hvor jeg hørte Mayeux & Broussard, som spillede ægte texansk country, komplet med violin og steelguitar. De var nogle dygtige knægte og gjorde country'en lige nøjagtigt så skramlet at jeg kunne sætte pris på den.

Klokken var godt over et og jeg havde en lang køretur foran mig fredag, så jeg valgte at acceptere at jeg havde drevet det ud af Austin jeg kunne i denne omgang. Jeg håber jeg får mulighed for at vende tilbage på et tidspunkt, for det er virkelig et fantastisk sted!

Jeg tjekkede ud af mit gode hotel på hjørnet af 6th og Guadalupe og forsøgte at forlade Austin. Jeg tror de var i gang med de sidste forberedelser til musikfestivallen SXSW (South By South West), flere gader var spærret af og trafikken var tæt - det tog faktisk en god time at komme ud af byen.

Jeg kørte mod øst, med retning nord om Houston og videre mod Louisiana. Jeg havde droppet at nå New Orleans, men ville nå så langt som muligt. Jeg nåede til en lille by i Louisiana, ved navn Jennings hvor jeg har overnattet. Jeg er små 3 timers kørsel fra New Orleans, og nu har jeg booket et hotel der - igen igennem hotwire, som skaffede mig et værelse der var til at betale og som ligger så jeg ikke bruge alt for meget tid på transport. I nogle byer er det bare rigtig dyrt at bo centralt og New Orleans er en af dem. Jeg er desværre nødt til at holde mig inden for en hvis ramme - sådan er det når man ikke har ubegrænsede midler.

Jeg synes jeg har spændende planer for hvad jeg gerne vil nå at se inden jeg drager nord på på mandag - håber good ol' Nawlins kan leve op til mine forventninger!

- Kasper

(Beklager billedkvaliteten, jeg havde kun min iPhone med ude om aftenen)

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar