onsdag den 13. marts 2013

Graceland

Jeg har aldrig været kæmpe Elvis-fan. Jeg kunne rigtig godt lide musikken i 50'erne, men mod slutningen af 60'erne og især i Las Vegas-perioden blev det hele nok bare lidt for bombastisk for mig. Det ændrer naturligvis ikke på at jeg, nu hvor jeg befinder mig i Memphis, blev nødt til at besøge Graceland.

For den nette sum af 260 kr. inkl. parkering, får man lov til at se hele stueetagen, kælderen, haven og resten af den 6 hektar store grund som Graceland består af. Det hele står i store træk som det gjorde den 16. august 1977 da The King døde. Desuden ligger Elvis, hans forældre og hans bedstemor også begravet på grunden. Sammen med gravstenene ligger der en lille mindeplade for Elvis' dødfødte tvillingebror Jesse - sådan én vidste jeg ikke han "havde". Derudover er der på modsatte side af Elvis Presley Blvd udstillinger med et udsnit af hans køretøjer (biler, motorcykler, golfvogne og hans traktor!!), et afsnit med fortællinger om hans Las Vegas-karriere og mulighed for at se hans fly "Lisa Marie" (opkaldt efter hans datter). Det var spændende at lære Elvis bedre at kende - men for at følge op på cliffhangeren fra igår, bliver jeg nødt til at sige at jeg er ret sikker på at han er død.

Da jeg var færdig i Elvis-land kl. 16, kørte jeg til den verdenskendte Memphis Drumshop og kiggede på trommer i en times tid. Det er en fed butik med rigtig meget lækkert gear, men med mindre man har seriøse planer for at købe noget, er der ikke meget mulighed for at prøve noget - desværre!

Til aften har jeg spist traditionel Tennessee BBQ, hos The One & Only BBQ, der ligger et par kilometer fra mit hotel. Det var igen Yelp-app'en der hjalp mig til at finde stedet og jeg må erklære mig enig med brugerne - lækker mad og super god service! Jeg fik Smoked Pulled Chicken, med coleslaw og kartoffelsalat. Til dessert fik jeg den traditionelle Banana Pudding, som man vist nærmest skal have efter BBQ. Det var ret tungt, ret amerikansk, men smagte fint!

Imorgen vil jeg være mere musikturist, og besøge den historiske gade Beale Street, Memphis Rock'n'Soul-museum og Sun Studios (som var det studie hvor blandt andet Elvis, Johnny Cash og Roy Orbison indspillede de allerførste numre) - det bliver en god dag i Memphis.

- Kasper













Ingen kommentarer:

Send en kommentar