tirsdag den 19. marts 2013

Forår i fast forward

Idag nåede jeg et mål. For 20 dage siden stod jeg på Venice Beach i Californien og imorges kørte jeg så de sidste 40 kilometer fra Port Wentworth vest for Savannah til Tybee Island øst for Savannah, hvor jeg for første gang stod på stranden på den amerikanske østkyst.

Det var en stor ting for mig - en kulmination på en drøm jeg har haft i mange år, og det at krydse et helt kontinent er i sig selv ret vildt! Jeg gik en tur på stranden og satte mig på molen i en times tid og nød solen, lyden af havet og læste lidt i min bog. Min linse var desværre møgbeskidt, men i får et billede alligevel.

Fra Tybee Island kørte jeg tilbage til fastlandet og syd på fra Savannah. Jeg fulgte hovedvejen langs kysten, eller så tæt på som man kan komme ihvertfald. I Georgia er kystlinjen præget af små øer, sump, floder og i det hele taget meget usammenhængende. På den strækning jeg kørte idag, oplevede jeg at køre længere og længere ind i foråret. I området omkring Savannah var træerne så småt var begyndt at springe ud og efterhånden som jeg bevægede mig syd på blev bladene større og græsset i rabatten og haverne langs vejen, blev grønnere - et forår i fast forward.

Når man rejser på den måde jeg gør, ender man nogle gange med at overnatte i et skodhul af en by og andre gange ender man op i Saint Augustine. Jeg kan ikke tage æren for det, det var et rent tilfælde. Jeg sad igår aftes og kiggede på kortet og forsøgte at finde ud af hvor jeg ville ende idag. Jeg så den lille by lidt syd for Jacksonville, Florida, som bærer det samme navn som et nummer med Band Of Horses og ligger ud til kysten. Jeg fandt et billigt, men godt hotel og bookede det.

Da jeg så nåede hertil idag kunne jeg tydeligt se at byen virkelig har sjæl og historie. Det viser sig at byen er grundlagt i 1565 og har eksisteret lige siden - dermed er den den ældste by i USA der har været konstant beboet siden sin grundlæggelse og stemningen er helt fantastisk. Jeg var træt og sulten, og min tur igennem byen og de få kilometer ned til St. Augustine Beach gik stærkt, men jeg var hurtigt bestemt på at jeg skulle have mere end en enkelt overnatning her. Jeg har haft nogle lange dage med mange kilometer siden jeg forlod Nashville i søndags og St. Augustine virker til at være det perfekte sted at slappe af, nyde stranden, historien og den tilbagelænede stemning.

Min aftensmad nød jeg på en restaurant nogle hundrede meter nede af vejen. Jeg fik The Ultimate Fish sandwich og en hjemmelavet chokolade/peanutbutter-tærte - og så var jeg mæt. Tjeneren hed Kimberley og snakkede som et vandfald, hun havde rejst over det meste af verden (endda i Danmark) og var meget engageret i min fortælling om min tur.

Nu er jeg ved at vaske tøj og det føles faktisk som om jeg kan falde i søvn forholdvist tidligt i aften - det ville være dejligt!

- Kasper











1 kommentar:

  1. Hej Kasper
    Tillykke med du har krydset USA hvor er det fantastisk, og så det at komme til sådan en by.Det er det med hvad er der om det næste hjørne,og sikke dejlige forårs billeder. Nyd det,vi får helt lyst til at tage den næste flyver for at komme over til dig og til bedre temperaturer, end her i det kolde Danmark. Forsat god tur.
    Knus fra dine forældre

    SvarSlet